Nejprve se musí z kostky hlíny ( balík má 10 kg ) oddělit potřebné
množství.
Oddělená část musí mít správnou konzistenci. Musí se rozválet na
"placku".
A to pořádně, to je základ úspěchu. V hlíně nesmí zůstat bublinky.
Tak se placka překládá a znovu válí a znovu a znovu. Toto není moc
radostná práce a trvá poměrně dlouho.
Ve větších ateliérech tuto práci zastane válcovací stroj.
Z placky se pak vykrojí potřebná část na vlastní předmět. Pak nastává
fáze modelování.
Tato fáze je tvořivá a radostná. Jakmile je vymodelováno, musí se
předmět nechat vysušit. To trvá několik dní.
Po shromáždění připravených polotovarů v množství odpovídajícím
velikosti pece se předměty do ní vloží
a spustí se proces "přežah". V mém případě na teplotu cca 850°C s dobou
vypalování cca 12 hodin.
Po asi 20 hodinách chladnutí se může pec otevřít a práce s polotovary
může přejít do fáze glazování.
Na tzv. střep se štětcem nanáší glazury. Glazura je zjednodušeně
jemné rozemleté barevné sklo rozmíchané ve vodě.
Paleta barev glazur je velice rozsáhlé. Kombinací různých odstínů glazur
je možné dosáhnout variabilních výsledků práce.
Není to úplně snadná činnost. Nevypálené glazury barevně nesouhlasí s
požadovaným výsledkem.
Přesto se glazurami dá v podstatě při troše trpělivosti malovat na stěp.
Naglazovaný předmět po vyschnutí putuje znovu do elektrické pece a
následuje výpal "na vysoko" - cca 1200°C.
Po zhruba 12ti hodinách výpalu a dalších hodinách chladnutí spatří
výrobek světlo boží.
V případě zlacení předmětu následuje další kolečko, kdy se štětcem
nanese na požadovaná
místa tekuté zlato a pak následuje ještě jeden výpal při 750°C.
Tak to tak zhruba všechno.