Zpět na "Zajímavosti z Prahy 6"

Pražský Semmering - výlet motoráčkem

PID nabízí

 

 

 

 

Aneb Rumunsko před 50 lety

sepsáno 9.5.2011

 

Z prahy 6 v této stati malinko odbočím, i když ne zcela. Jeden konec výletu v Praze 6 začíná. Končí však v centru na hlavním nádraží.

Mnoho lidí tvrdí, že výlet motoráčkem po trati "pražského Semmeringu" je romantický zážitek plný nostalgie.

Leták Pražský motoráček

Protože jsem již asi čtvrt století nejel vlakem, nechal jsem se k výletu snadno zlákat. Jízdní řád je celkem dostupný jak na internetu, tak v tištěné podobě vydané PIDem ( Pražská integrovaná doprava ).

Dle jízdních řádu vyjíždí Pražský motoráček z nádraží Praha - Řepy. Marně jsem však jmenované nádraží hledal v mapách. A tak jsem se rozhodl, že zajedu na nádraží Praha Zličín a zeptám se, odkud je specielní historický vlak vypravován. K mému úžasu jsem zjistil, že nádraží Praha Zličín je vlastně Nádraží Praha Řepy. Prý se starosta o název nějak s někým pře. No budiž. Žijeme přeci ve zmateční době.

Nádraží Praha Zličín, resp. Praha Řepy - jak libo. Každopádně nádraží to nevábné a notně zanedbané.

 

Štípli jsme si jízdenku za 26 Kč a šup do vagónu. Nastupování není rozhodně bezbariérové, odhaduji, že první schůdek vagónu je ve výšce tak 70 cm. Pohodlně jsme se však posadili, narváno ve vagonu nebylo. Pár minut před odjezdem motoráček nastartoval a přesně ve 12.45 hodin vyrazil na trať trasy Buštěhradské dráhy vybudované v letech 1868-1872.

Jízdní řád motoráčku.

Propagace, ale skutek utek. Chce to dalšího ombudsmana.

Sedl jsem si na pravou stranu vagónu ve směru jízdy. Asi to nebyla dobrá volba. Mnoho toho z okna vidět není. Nejprve zmalovaná zeď průmyslového areálu. Pak vede cesta "lesem", v kterém mne udivují paseky pokryté igelity a odpadky. Zahlédl jsem i nějaké spoluobčany bez domova. První zastávka je Praha - Stodůlky, pak následuje Cibulka, Jinonice, Žvahov, Smíchov severní nástupiště a nakonec hlavní nádraží.

Nádražní zastávka - možná Stodůlky, nebo Cibulko. Je to jedno. To samé nádraží. JIné pěkné nádraží. Možná Cibulka. Je to jedno. Určitě to není slibovaná romantika. Nádraží Smíchov - severní nástupiště, to už je jiná kvalita.

Praha - hlavní nádraží.

Přesně na čas ve 13.14 hodina dorazil motoráček na hlavní nádraží. NNa nástupišti 1a nás přivítalo pěkné sousoší - na to se peníze nějak asi našly.

 Na nástupišti 1a nás přivítalo pěkné sousoší.

 

Do odjezdu zpátečního vlaku zbývá asi 3/4 hodiny a dle průvodčího se motoráček z 1a ani nehne. Tak si nádraží trošku prohlédneme. Rychlíkem z Grazu právě přijela nějaká delegace ( je přeci významný den 8.5. ), stráž tvoří špalír. Delegace je přivítána panem Veiglem a my sjíždíme do podchodu. Zde je čisto, spousty oběžných obchodů a občersvení. To nás moc nezaujalo a tak vystoupáme do historické budovy hlavního nádraží. Běda, běda třikrát běda. Netřeba nic psáti. Fotografie nelžou.

Čas se skutečně zastavil - to není světový čas. Severní křídlo historické budovy. Severní křídlo historické budovy. Detail - pěkný detail. Přístřešky se porouchaly. Asi před třiceti lety byly pořádné kroupy. Jednotný čas se ustálil. Vnitřní štukatury zchátraly a čekají a čekají. Císař František I by se divil, že kamennou podlahu střídá prošlapaná dřevotříska. A to je parádní prostor ČD Lounge.

Blíží se 14.00 hodina a tak raději zpět do motoráčku. Ale pozdě. Je narváno. Moc toho při zpáteční cestě neuvidíme. Něco však přeci :

Pěkné oplocení kolem tratě. Čekárna na zastávce Žvahov. Nádraží Jinonice je chatrné, avšak pěkně zděné. A jsou tu také sběrné suroviny. Kam oko dohlédne. Romantický výhled na dožilé budovy. A tady někdo vaří nedělní oběd. Pěkné bydlení.

 

Tak jsme si užili romantiku Pražského Semmeringu do sytosti. Rumunsko hadr. A že prý jsme kultůrní národ.

 

5P - pěkný průser

Ručně modelovaná keramika

Zpět na "Zajímavosti z Prahy 6"